2. Jak dbać o swój sprzęt

Nasze aparaty są przez nas użytkowane w przeróżnych warunkach. Zdarzy się nam je zabrudzić, zakurzyć czy zachlapać. Po takich niefortunnych zdarzeniach należałoby wyczyścić nasz sprzęt i odpowiednio o niego zadbać. Jak się do tego zabrać?

Pierwszą istotną rzeczą jest samo przechowywanie aparatu. Nie powinien znajdować się w nasłonecznionych miejscach, gdyż korpus aparatu nie lubi nadmiaru promieni słonecznych. Nasz sprzęt powinien też unikać miejsc wilgotnych i zakurzonych. Należy wyposażyć się torbę fotograficzną, gdzie nasz aparat będzie czuł się najlepiej.  Należy jednak pamiętać o tym, by nie była ona za duża i za mała. Powinna być dopasowana by body nie „latało” w torbie podczas przemieszczania się. Obiektywy również zaleca się przechowywać w przeznaczonych do tego kaburach lub pokrowcach. Przechowywany w ten sposób sprzęt nie zostanie narażony na szkodliwe działania kurzu i wilgoci.

Kolejnym i najważniejszym działaniem, które wydłuży byt naszego aparatu jest czyszczenie. Do czyszczenia obiektywów będziemy potrzebować:

  • gruszki (im większa tym lepsza) – posłuży ona do przedmuchiwania paprochów
  • płyn do czyszczenia optyki, na którym nie ma co oszczędzać; lepiej kupić droższy, który starczy nam na lata niż tańszy, który może zniszczyć optykę naszego obiektywu
  • ściereczki, np. z mikrofibry do wycierania obiektywów na sucho; dobrze jest się wyposażyć również w ściereczkę do wycierania na mokro, bo mikrofibra nie radzi sobie z płynami

Jak wyczyścić obiektyw?

Czyścimy przednią i tylną soczewkę. Należy pamiętać, że tylna soczewka jest ważniejsza, gdyż znajduje się bliżej matrycy i wszystkie smugi czy odciski palców mogą w jakimś stopniu wpływać na zdjęcie. Czyszczenie należy rozpocząć od przedmuchania wszelkich paprochów gruszką. Jest to bardzo istotne, ponieważ pocierając ścierką ziarenko piasku mamy gotową rysę na soczewce. Najlepiej jest czyścić obiektyw kulistymi ruchami. Do trudnych zabrudzeń należy użyć płynu do optyki, którego w łatwy sposób możemy nanieść na soczewkę za pomocą patyczków do uszu. Następnie płyn rozcieramy chłonną ściereczką po soczewce kulistymi ruchami. Płyn nie zostawia nieznośnych smug i w miarę szybko wysycha. Jeżeli wewnątrz obiektywu znajdują się paprochy nie ma na to ratunku. Niektórzy próbują usunąć je na własną rękę rozkręcając obiektyw, jednak jest to bardzo ryzykowne posunięcie. Zazwyczaj paprochy wewnątrz obiektywu nie wpływają na jakość zdjęcia.

Czyszczenie matrycy

Do czyszczenia matrycy będziemy potrzebować gruszki (może być ta sama, która używamy do czyszczenia optyki), pędzelków oraz płynów czyszczących.

Doskonałym przykładem tego działania jest filmik prezentujący czyszczenie matrycy.

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )